Kvindernes Kampdag 2020 !
I år fylder den militære transport maskine, C-130, 65 år og kan fejre sin fødselsdag som historiens længst producerede militære flyvemaskine.
Følelserne vælter op i mig, når jeg ser, hører eller læser om denne ukuelige og seje pige.
Netop idag på Kvindernes Kampdag må det derfor være på sin plads med en hyldest til hende, så jeg fandt min gamle tekst frem fra ét af hendes tidligere runde år.
Tillykke gamle pige.
Jeg har aldrig fået takket dig ordentligt for de hundredevis af timer, jeg tilbragte i din hule, cigarformede metalbug. Igennem 16 år delte vi glæde, sorg, sejrsrus, afmagt, angst og udmattelse. Stærk som få har du aldrig svigtet mig og mine kammerater, kun sjældent meldt dig syg med mekaniske kvaler eller lidt under elektroniske primadonnanykker.
Jeg erindrer først og fremmest dit særegne udseende; du er ikke pæn, men din kompakte krop, de lange og rette vinger med fire motorer samt dit ranke haleror udstråler styrke og autoritet, som var du en flyvende bulldog. Til hver en tid kan jeg genkende dig, uanset om du befinder dig adskillige kilometer borte eller højt oppe på himlen over mig.
Og jeg mindes dine lugte; den svage aroma af hydraulikolie og duften af kølig, metallisk ilt, du pumpede ud i min maske for at holde mig i live, mens vi steg op igennem de tynde luftlag, og jeg ventede på at forlade dig iført faldskærm. Ligesom jeg erindrer dine lyde; din hvinende, hydrauliske lasterampe og de fire turboprop motorer, der ved opstart begyndte at summe og hyle og fik propellerne til at snurre – først langsomt, dernæst mere og mere insisterende for til sidst at fylde den vibrerende kabine med en intens og hidsig brølen. En brølen der om noget føltes beroligende, når du med din våbenlast vagtsomt kredsede over de fjendtlige, afghanske bjerge, hvor jeg befandt mig med mine kammerater. Tak for det.
Stor og tyk er du fyldt med uforlignelige kvaliteter – men din elendige komfort er ikke en af dem; de røde netsæder som kun var marginalt behageligere end kirkebænke og din kabinetemperatur, der enten fik mig til at svede tran eller klapre tænder af kulde. Eller dit såkaldte toilet, som du skamløst havde placeret på kabinens bagvæg, hvor man bag et blafrende badeforhæng forrettede sin nødtørft til frit skue og stor moro for medpassagererne.
Jeg mindes varmt din formidable styrke; når du på en hullet grusbane i krigszonerne udløste dine knap 20.000 hestekræfter, slap bremserne og accelererede så kraftigt, at jeg lå skråt i sædet og måtte stemme i med støvlerne og ud ad de små koøjer kunne skimte ørkenlandskabet passere, indtil det blot var lysende streger på nethinden, hvorpå du slap jorden og steg stejlt og brutalt for at beskytte mig mod beskydning fra jorden. En kraftpræstation ingen andre kan gøre dig efter og en væsentlig grund til, at jeg stadig er i live.
Vi har rejst langt sammen, og vi har delt angstfyldte og triste oplevelser. Første gang jeg stod på kanten af lasterampen i ti kilometers højde med en 50 kilo tung rygsæk mellem benene, var jeg nervøs. Da du slukkede den lille røde lampe på væggen og i stedet tændte den grønne, blev jeg hunderæd. Jeg havde egentlig ikke lyst til at forlade dig, men jeg sprang alligevel ud i den sorte og fyrre grader kolde nat, fordi det var mit job. De triste øjeblikke var der heldigvis ikke så mange af. Men der var nok. Når kister svøbt i Dannebrogsflag blev båret ind i din bug, var det lavpunkterne i min militære karriere. Men det var ikke din skyld. Du passede også bare dit job.
Tak for oplevelserne igennem årene, gamle pige. Jeg havde ikke været dem foruden. Og tillykke med de 65 år.